Ondernemingsrecht
Algemene voorwaarden (laten) opstellen voor je webshop in België
01 oktober, 2024
Algemene voorwaarden (laten) opstellen voor je webshop in België
19 juli 2024
Je hebt een lange to-do-lijst voordat je je online webshop lanceert. Vaak staan de algemene voorwaarden onderaan die lijst. Hoewel ze niet expliciet verplicht zijn, kunnen ze jou als verkoper een hoop gedoe (en geld) besparen achteraf. De algemene voorwaarden vormen de spelregels die van toepassing zijn op de koopovereenkomst op afstand tussen je klant en jouw onderneming. In deze blog loodsen we je door de kleine lettertjes heen.
Waarom zijn algemene voorwaarden belangrijk?
Juridische bescherming - Heb je geen algemene voorwaarden, dan val je als ondernemer terug op het gemeen verbintenissenrecht en de EU-wetgeving met directe werking. Deze regelgeving valt vaak nadelig uit voor de ondernemer. Om juridische geschillen te voorkomen en je rechten als webshopuitbater maximaal te beschermen, stel je maar beter algemene voorwaarden op.
Transparantie en vertrouwen - Duidelijke en transparante voorwaarden dragen bij aan het opbouwen van vertrouwen bij klanten. Klanten waarderen het als ze weten waar ze aan toe zijn, wat hun rechten zijn en hoe problemen kunnen worden opgelost.
Wettelijke verplichting (consumentenrecht!) - Hoewel algemene voorwaarden op zichzelf niet verplicht zijn, zijn er wel diverse wettelijke informatieplichten waaraan webshops moeten voldoen. Aan deze vereisten kun je het makkelijkst voldoen door middel van duidelijke en goed opgestelde algemene voorwaarden. Let op, deze informatieverplichting geldt enkel ten aanzien van consumenten (B2C).
Wat moet er in de algemene voorwaarden van een webshop staan?
Hoewel er geen blauwdruk bestaat voor algemene voorwaarden voor webshops, zijn er wel een aantal zaken die bijna altijd aan bod komen. In deze blog bespreken we wat standaard wordt opgenomen in de algemene voorwaarden voor een webshop.
1. Identificatie
Dit omvat de naam van de webshop, het adres, btw-nummer, en contactinformatie. Deze gegevens zorgen ervoor dat klanten weten met wie ze zaken doen.
2. Betaling
Dit onderdeel omvat informatie over de beschikbare betaalmethoden, betalingsvoorwaarden en eventuele bijkomende kosten.
3. Levering
Hier vind je details over levertijden, verzendmethoden en eventuele beperkingen, evenals procedures voor het melden van ontbrekende of beschadigde artikelen.
Bij de online verkoop van producten aan consumenten moet je ervoor zorgen dat de levering binnen 30 dagen na het sluiten van de overeenkomst plaatsvindt (artikel VI.43 WER). Als er een kortere leveringstermijn is afgesproken, geldt deze termijn. Als je de afgesproken termijn niet kunt halen, heeft de consument het recht om een redelijke verlenging voor de leveringstermijn voor te stellen. Wordt ook deze verlengde termijn niet gehaald, dan kan de consument de overeenkomst ontbinden en volledige terugbetaling eisen.
4. Herroepingsrecht en retourbeleid
In België kunnen consumenten binnen 14 dagen na aankoop hun aankoop herroepen. Het is belangrijk dat de algemene voorwaarden duidelijk maken hoe klanten van dit herroepingsrecht gebruik kunnen maken en hoe het retourproces verloopt. Vermeld expliciet wie verantwoordelijk is voor de verzendkosten van de retourzending, hoe snel het product moet worden teruggestuurd en wanneer de klant zijn geld terugkrijgt. Voor bepaalde producten, zoals smartphones, geldt dat ze alleen in ongebruikte staat en met intacte verzegeling geretourneerd kunnen worden. Zorg ervoor dat dergelijke specifieke regels duidelijk in de voorwaarden zijn opgenomen.
5. Garantietermijn
Dit onderdeel gaat over de garantievoorwaarden en de procedures voor het indienen van garantieclaims. Dit omvat ook de verantwoordelijkheden van de verkoper wanneer een product defect is of niet voldoet aan de verwachtingen. Geef aan welke opties beschikbaar zijn voor klanten, zoals reparatie, vervanging, of terugbetaling, wanneer een product niet in goede staat verkeert. Vermeld dat consumenten bij de aankoop van een nieuw product wettelijk recht hebben op een garantie van 2 jaar. Voor tweedehands goederen is de wettelijke minimumgarantie doorgaans beperkt tot 1 jaar, tenzij anders overeengekomen tussen koper en verkoper.
6. Aansprakelijkheid
In dit onderdeel kun je de aansprakelijkheid van de webshop voor bepaalde soorten schade beperken of uitsluiten, waaronder indirecte of gevolgschade. Let op dat de beperkingen van aansprakelijkheid redelijk moeten zijn en niet in strijd mogen zijn met het consumentenrecht.
7. Privacy
Klanten moeten op de hoogte zijn van welke persoonlijke gegevens je verzamelt en hoe deze worden gebruikt. Zorg ervoor dat je voldoet aan de GDPR-wetgeving door een duidelijk en apart toegankelijk privacybeleid aan te bieden. De verwerking van persoonsgegevens moet transparant gebeuren en volledig in overeenstemming zijn met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Algemene voorwaarden webshop B2C: toepassing consumentenrecht
Precontractuele informatieplicht (art. VI.82 e.v. WER)
Wanneer je contracten afsluit met consumenten, ben je verplicht om te voldoen aan de precontractuele informatieplicht. Dit houdt in dat je de consument voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst op de hoogte moet stellen van bepaalde informatie. De makkelijkste manier om aan deze precontractuele informatieplicht te voldoen is door de klant zich vooraf uitdrukkelijk akkoord te laten verklaren met de algemene voorwaarden.
Voordat een klant een aankoop doet in je webshop, moet deze de gelegenheid krijgen om de voorwaarden te lezen. Dit kan bijvoorbeeld door de klant een vakje te laten aanvinken waarmee hij bevestigt de voorwaarden te hebben gelezen en akkoord te gaan. Zorg ervoor dat een link naar de algemene voorwaarden gemakkelijk te vinden is, bijvoorbeeld in de footer van je website. Je algemene voorwaarden moeten ook helder en begrijpelijk zijn geformuleerd. Indien een bepaling dubbelzinnig is, zal deze bij eventuele geschillen in het voordeel van de consument worden uitgelegd.
Verbod van onrechtmatige bedingen en zwarte lijst (art. VI.83 WER). Een beding is onrechtmatig wanneer het, alleen of in combinatie met andere bepalingen, een kennelijk onevenwicht creëert tussen de rechten en plichten van de partijen ten nadele van de consument.
Naast de algemene definitie van ‘onrechtmatige bedingen’, bestaat er een zwarte lijst met zo’n 30 clausules die onrechtmatig worden geacht.
Voorbeelden van onrechtmatige clausules die je absoluut niet in je algemene voorwaarden mag opnemen zijn:
● Eenzijdige prijsverhogingen door de onderneming;
● Volledige uitsluiting van aansprakelijkheid van de onderneming voor schade die voortvloeit uit het gebruik van de verkochte producten;
● Onredelijke boetes bij contractbreuk;
● Afstand doen of beperken van wettelijke rechten van de consument, zoals het herroepingsrecht of de wettelijke garantie;
● …
Bevatten jouw algemene voorwaarden clausules uit deze zwarte lijst? Dan kan de rechter deze clausule nietig verklaren, waardoor deze niet geldt. De overige bepalingen van je algemene voorwaarden blijven in principe wel van kracht.
Algemene voorwaarden webshop laten opstellen door een advocaat of jurist
Het opstellen van waterdichte algemene voorwaarden is cruciaal voor elke webshop in België. Ze bieden juridische bescherming, vergroten de transparantie en bouwen vertrouwen op bij klanten.
Het is raadzaam om juridisch advies in te winnen bij het opstellen van je algemene voorwaarden om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan alle wettelijke vereisten en specifiek zijn afgestemd op uw bedrijf. Met de juiste voorwaarden, kun je met een gerust hart je webshop runnen en je klanten een veilige en betrouwbare winkelervaring bieden.
Wil je er zeker van zijn dat de algemene voorwaarden van je Belgische webshop juridisch correct zijn opgesteld en je maximaal beschermd bent? Heb je bestaande algemene voorwaarden die je wilt laten controleren door een advocaat of jurist? Neem vrijblijvend contact op met Bricks Advocaten.
Juridische bijstand nodig van een advocaat ondernemingsrecht? Bricks Advocaten adviseert u graag.